Trasa Iława-Sampława. Sprawdzamy, dlaczego pod przebudowywaną drogą znajduje się tyle przepustów. Jazda tędy to prawdziwa udręka. Znajduje się tam kilkadziesiąt przepustów przecinających w poprzek jezdnię. Po ich budowie zostały rowy wypełnione kruszywem. Dla czytelników Kuriera sprawdzamy, dlaczego zostały zaprojektowane i czemu mają służyć.
Seria przecinających drogę rowów wypełnionych kruszywem ciągnie się od granicy Iławy w kierunku Sampławy przez kilka kilometrów (DW-536). Na tym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości nawet do 40 km/h.
Problemy drogowe znikną, gdy jezdnia zostanie przykryta nowym asfaltem. Cała inwestycja ma być gotowa najpóźniej na koniec tego roku.
Kurier postanowił sprawdzić, co i w jakim celu zostało zbudowane pod tymi gęsto usytuowanymi rowami.
– Są to przepusty dla przeprowadzania wody pod korpusem drogowym w miejscach cieków wodnych oraz przepusty dla herpetofauny, czyli dla ogółu płazów i gadów występujących na tym terenie – wyjaśnia Włodzimierz Anioł z Warszawy, właściciel firmy, która zaprojektowała całą inwestycję. – Zostały zaprojektowane zgodnie z zaleceniami zawartymi w operacie oddziaływania na środowisko (jest to dokument, który ma na celu ochronę środowiska w miejscu realizacji danej inwestycji - red.).
Przykład. Na odcinku o długości raptem 1500 metrów znajduje się aż 29 przepustów dla płazów i gadów, zaś przy rzece Drwęca zbudowano jeden przepust dla małych zwierząt.
– Sezonowe migracje płazów mają często masowy charakter, w krótkim okresie wędruje duża liczba osobników, które napotykają na swej drodze różne bariery, w tym szlaki komunikacyjne – uzasadnia projektant. – Płazy posiadają stałe trasy migracji, gdyż „pamiętają” miejsce, w którym przyszły na świat i uparcie do niego wracają. Bardzo ważny jest okres wiosennych wędrówek. Większość ginących wówczas pod kołami pojazdów płazów to osobniki dojrzałe płciowo, a więc przygotowane do rozrodu, nierzadko w fazie godowej.
Inżynier Anioł dodaje, że na opisywanym odcinku migracja zwierząt nasila się wiosną i jesienią, co ma związek z ich biologią oraz jeziorem Zielonym leżącym nieopodal drogi.
KRYSTIAN KNOBELZDORF
Kilkadziesiąt przepustów przecinających przebudowywaną
trasę z Iławy do Sampławy zostało zaprojektowanych
w celu ochrony wędrujących na tym terenie płazów i gadów
W ostatni wtorek zastaliśmy grupkę robotników
przy rondzie na początku ulicy Lubawskiej