Mieszkaniec Iławy, który zgłosił się na szpitalne pogotowie z opiłkiem żelaza w oku, został odesłany do szpitala w Olsztynie, albo do prywatnego lekarza – wedle własnego uznania. NFZ uważa, że medycy nie mieli prawa tak postąpić. Szpital twierdzi, że procedury zostały zachowane.
W trakcie szlifowania żelaza Janowi Przyczce z Iławy wpadł do oka opiłek. Mężczyzna zgłosił się do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w Iławie, jednak pomocy nie dostał.
WYLECZYŁ SIĘ MAGNESEM
– Powiedziano mi, że w szpitalu nie ma okulisty, więc po pomoc mam iść prywatnie albo pojechać do szpitala w Olsztynie przy ul. Wojska Polskiego – opowiada czytelnik. – Powiedziałem, że jeżeli dadzą mi pieniądze, to pójdę prywatnie. Z jakiej racji mam za to płacić, gdy regularnie opłacam składki zdrowotne?
Skończyło się na tym, że pacjent za pomocą magnesu neodymowego sam wyjął sobie opiłek. Potem poszedł do znajomego okulisty, który oczyścił mu oko.
– Normalna wizyta kosztuje o niego 120 zł, ale ode mnie nie wziął pieniędzy, bo leczę u niego inne schorzenie – opowiada.
Pan Jan nie został przyjęty na oddział, więc szpital nie ma jego danych. Mężczyzna nie złożył też oficjalnej skargi do Narodowego Funduszu Zdrowia, ale zgłosił się do naszej redakcji. Chciał byśmy sprawdzili, czy personel SOR-u postąpił z nim prawidłowo.
NFZ: NIE POWINIEN
ZOSTAĆ ODESŁANY
Informacje przekazane przez czytelnika wysłaliśmy do olsztyńskiego oddziału NFZ. Na wstępie napisano nam, że zadaniem SOR-u jest „wstępna diagnostyka pacjenta oraz podjęcie leczenia w zakresie niezbędnym dla stabilizacji funkcji życiowych w stanie nagłego zagrożenia życia”.
– W opisywanym przypadku z pewnością pacjent nie powinien zostać odesłany na wizytę prywatną, ani do innej placówki – informuje pisemnie Aleksandra Kuczko z NFZ w Olsztynie. – Jeśli trafił do SOR w dzień powszedni, w godzinach pracy poradni specjalistycznych i lekarze SOR stwierdzili, że jego stan wymaga wizyty u specjalisty (lekarza okulisty), to powinien zostać przekierowany do poradni okulistycznej (na terenie Iławy działają trzy poradnie okulistyczne posiadające umowę z NFZ). Jeśli natomiast był to dzień wolny od pracy lub godziny wieczorne, pacjent powinien zostać zaopatrzony w oddziale okulistycznym, czyli zespole chirurgii jednego dnia, który placówka posiada w swoich strukturach.
NFZ podaje, że Okulistyka – Zespół Chirurgii Jednego Dnia w Iławie funkcjonuje także w soboty i niedziele, jednak w wyznaczonych godzinach.
– Jeśli lekarze w SOR (gdzie nie ma obowiązku dyżuru pełnić lekarz okulista) uznaliby, iż uszkodzenie oka jest na tyle poważne, że wymaga zaopatrzenia przez lekarza okulistę, a byłyby to godziny wieczorne (nocne w dzień powszedni, bądź popołudniowo-wieczorne w weekend), kiedy wskazywany oddział nie byłby otwarty, wówczas lekarze powinni wskazać inną placówkę (posiadającą umowę z NFZ), w której pacjent mógłby uzyskać pomoc, a która byłaby umiejscowiona najbliżej miejsca zamieszkania pacjenta – wyjaśnia NFZ.
SZPITAL: ZGODNIE
Z PROCEDURAMI
Relację pana Jana oraz odpowiedzi NFZ wysłaliśmy do iławskiego szpitala, aby zabrał stanowisko w tej sprawie. W odpowiedzi Tomasza Więcka, rzecznika placówki, czytamy, że stan pacjenta nie zagrażał jego życiu.
– Opiłek nie mógł być usunięty w żaden sposób przez lekarza dyżurującego w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym, ponieważ taki uraz wymaga interwencji okulistycznej – pisze rzecznik. – Tak zwany ostry dyżur okulistyczny funkcjonuje w Olsztynie. Ponadto, jak poinformowała państwa rzeczniczka NFZ, w Iławie działają poradnie okulistyczne w ramach kontraktu z NFZ i o nich lekarz dyżurujący poinformował pacjenta. Być może pacjent źle zrozumiał słowa lekarza, który zasugerował wizytę u jednego w iławskich okulistów lub w szpitalu w Olsztynie. Ponadto pacjent nie był w stanie wymagającym specjalistycznego transportu.
Rzecznik dodaje, że Oddział Okulistyczny Jednego Dnia działający w iławskim szpitalu zajmuje się przeprowadzaniem jedynie planowych zabiegów operacyjnych. Nie jest to oddział, który zajmuje się przypadkami nagłymi. Wynika to bezpośrednio z kontraktu z NFZ.
– Reasumując, lekarz dyżurujący danego dnia w SOR, nie stwierdziwszy zagrożenia życia i zdrowia pacjenta, przekierował go do innej placówki, która świadczy odpowiednie usługi medyczne – czytamy.
KRYSTIAN KNOBELZDORF
Jan Przyczka z Iławy
sprawdza, czy personel SOR-u
postąpił z nim prawidłowo,
gdy zgłosił się z opiłkiem
żelaza w oku
Prawie codziennie
czy co dwa tygodnie?
Zwróciliśmy się do rzecznika szpitala Tomasza Więcka o informacje, jak w praktyce działa iławski Odział Okulistyczny Jednego Dnia i jak się zarejestrować. Co ciekawe, odpowiedź nieco różni się od tego, co powiedziała nam rejestratorka oddziału.
Rzecznik poinformował, że oddział czynny jest w poniedziałki i wtorki w godzinach 15-20, w środy od 15 do 21, w soboty od 8 do 15 i w niedziele od 8 do 20. Rejestracja odbywa się w gabinecie numer 110 na pierwszym piętrze w budynku Poradni Specjalistycznych codziennie w godzinach od 15-16 lub telefonicznie w tych samych godzinach pod numerami 604-411-582 lub 89-644-69-79.
We wtorek w godzinach rejestracji pojawiliśmy się w gabinecie nr 110. Rejestrująca pacjentów kobieta powiedziała, że sam oddział znajduje się w szpitalu na II piętrze. W oddziale nie są przyjmowane osoby kierowane z SOR-u czy zgłaszające się „z ulicy” z nagłymi urazami. Przeznaczony jest on dla osób rejestrujących zabiegi np. usuwania zaćmy. Rejestratorka powiedziała, że pacjenci przyjmowani są w dwa weekendy w ciągu miesiąca. Obecnie osoby oczekujące na przyjęcie w sprawach pilnych powinny otrzymać pomoc w ciągu kilku miesięcy, jeszcze w tym roku. Dla pozostałych czas oczekiwania wynosi 3 lata.
Przetarg na prowadzenie opisywanego oddziału od stycznia tego roku na 18 miesięcy wygrał NZOZ „Twoje Oczy” Janusz Adamski z Elbląga. Firma ta nie maiła konkurencji – była jedynym oferentem.
Prosimy o zgłaszanie się do naszej redakcji osób, które zarejestrowały się na Oddziale Okulistycznym Jednego Dnia lub już uzyskały pomoc. Chcemy dowiedzieć się, jak według pacjentów funkcjonuje ten oddział i czy zachowywane są procedury.
Iława. Na Oddział Okulistyki Jednego Dnia
można się zarejestrować w gabinecie nr 110
na pierwszym piętrze budynku przychodni
NFZ czeka na sygnały
Sprawa Jana Przyczki nie będzie wyjaśniana przez olsztyński NFZ, bo nie zgłosił on oficjalnej skargi. instytucja zachęca pacjentów, by zgłaszali się do niej ze skargami i wątpliwościami.
Skargi są rozpatrywane poprzez wszczęcie postępowania. Telefoniczne zgłoszenia nie są brane pod uwagę – tą droga można jedynie ustalić formalne warunki zgłoszenia.
Adres: Warmińsko-Mazurski Oddział Wojewódzki NFZ w Olsztynie, Wydział Spraw Świadczeniobiorców – Sekcja Skarg i Wniosków, 10-561 Olsztyn, ul. Żołnierska 16. Telefony: 89 539-97-93, 89 532-74-14, fax: 89 533-91-74, e-mail: wss@nfz-olsztyn.pl. Godziny pracy: pon. 8-18, wt-pt. 8-16.
Krajowa infolinia 800-190-590 (godz. 9-21).