Zima, zima, zima! Kto nie wymienił opon letnich na zimowe, nie powinien już zwlekać! Miejscami czarna lecz bardzo śliska jezdnia doprowadziła już do wielu kolizji i tragedii w naszym regionie. Zatem czy warto zwlekać z wymianą opon? Zainwestować w nowe czy może nieco tańsze, używane ogumienie? Rozmawiamy z ekspertem.
Opony pełnią bardzo ważną funkcje w samochodzie. Odpowiednio niekonserwowane, zbytnio wystawione na czynniki zewnętrze lub przetrzymywane w niesprzyjających warunkach tracą swoje właściwości, na czym może ucierpieć nasze bezpieczeństwo.
– Przed zakupem należy znać podstawowe ich parametry, czyli: rozmiar, klasa i indeks prędkości. Dodatkowo opona powinna posiadać symbol M+S – opowiada Przemysław Grzywacz, właściciel warsztatu „PRZEM-CAR”, mieszczącego się przy ulicy Kopernika 4A w Iławie (stare Renault, obok „Pepco”). – Oznacza to, że ogumienie jest przystosowane do jazdy zarówno po śniegu jak i po błocie pośniegowym. Kierowcy głównie patrzą na cenę, jednak nie można stawiać tego kryterium na pierwszym miejscu, bo najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo.
CO WYBRAĆ?
Obecnie ceny opon poszły w górę o nieco około 5-10% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Według fachowców najlepiej jednak jest zainwestować w nowe ogumienie, ale trzeba uważać również podczas jego zakupu.
– Przede wszystkim nowe opony posiadają gwarancję – o walorach droższej wersji zakupu opowiada Grzywacz. – Jednak pomimo ich nieużyteczności zwrócić trzeba uwagę na ich wiek. Według ustalonych norm opony zalicza się do nowych, jeżeli wyszły od producenta nie wcześniej niż 3 lata temu.
NOWE OPONY
Nowe ogumienie dzieli się na trzy klasy pod względem finansowym.
– Pierwsza z nich to klasa ekonomiczna – zdradza właściciel warsztatu. – Jest opcją najtańszą, skierowana dla mało jeżdżących kierowców. Druga to klasa średnia. Wyróżnia je wysoka odporność na zużycie bieżnika. To idealne rozwiązanie dla samochodów rodzinnych. Najwyższą i najdroższą klasą jest klasa premium. Posiada ona bardzo dobre właściwości jezdne i skierowana jest głównie dla posiadaczy aut o dużych pojemnościach silnika, ceniących dynamiczną jazdę.
UŻYWANE ZIMÓWKI
Kierowcy jednak szukają oszczędności i coraz częściej decydują się na dużo tańszą alternatywę – opony używane. Jednak czy to dobry wybór?
– W Polsce zdecydowana większość właścicieli samochodów kupuje ogumienie nowe, bo około 60% – ciągnie ekspert. – Pozostała część wybrała tą drugą opcje. Jak już mamy kupować opony używane to w szczególności trzeba zwrócić uwagę na datę produkcji i wielkość bieżnika. Najlepiej jakby nie miały więcej niż 3-4 lata użytkowania, gdyż wiek opony ma wpływ na twardość gumy, a im starsze tym posiadają gorsze właściwości jezdne. Głębokość bieżnika powinna być nie mniejsza niż 4 mm. Trzeba również sprawdzić ogólny stan wizualny opony. Zużycie bieżnika musi być równomierne na całej szerokości ogumienia.
PODSUMOWANIE
Kierowca, który planuje zakup zimówek powinien pamiętać, że najważniejsze jest bezpieczeństwo, a dopiero później cena.
Wybór musi być odpowiednio przemyślany, gdyż wiadomo, że zimą panują znacznie grosze i trudniejsze warunki niż latem. Warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań zanim zakupi się opony zarówno te używane jak i nowe, by ich zakup był udany i dobrze służył.
RAFAŁ GRONKIEWICZ
WULKANIZACJA
stacja kontroli pojazdów
warsztat „PRZEM-CAR”
Iława, ul. Kopernika 4A
za Pepco, stare Renault
kontakt: 509-018-012
W „PRZEM-CARZE” fachowcy specjalizują się od lat
w serwisie francuskich marek. Zarządca Przemysław Grzywacz
zapewnia solidny warsztat autom każdej marki
Wulkanizacja, warsztat i stacja kontroli pojazdów
„Przem-Car” mieszczą się za „Pepco” przy ul. Kopernika 4A,
tuż obok iławskiego targowiska. To ścisłe centrum miasta!
Przemysław Grzywacz z iławskiego warsztatu
„PRZEM-CAR”:
– Jak już mamy kupować opony używane to w szczególności
trzeba zwrócić uwagę na datę produkcji i wielkość bieżnika.
Najlepiej jakby nie miały więcej niż 3-4 lata użytkowania,
gdyż wiek opony ma wpływ na twardość gumy