Wybory samorz±dowe 2018 wynios³y do w³adzy m³odych. Jest w I³awie m³ody starosta, m³ody burmistrz i m³odzi radni. Jednak nikt nie pobije rekordu genera³a Moczara. W roku 1948 starost± i³awskim zosta³ 23-latek! Jaki¶ czas pó¼niej ten m³ody cz³owiek zosta³ „przodownikiem fotografii PRL”.
Mieczys³aw Moczar jako partyzant komunistycznej Gwardii Ludowej walczy³ z niemieckim okupantem podczas II wojny ¶wiatowej. By³ równie¿ funkcjonariuszem radzieckiej bezpieki. Po wojnie pracowa³ „za wolno¶æ nasz± i wasz±” w strukturach bezpieczeñstwa publicznego na ró¿nych stanowiskach m.in. jako szef bezpieki w województwie ³ódzkim.
Jako cz³owiek W³adys³awa Gomu³ki zosta³ w 1948 roku odsuniêty od w³adzy i trafi³ w stopniu genera³a brygady na stanowisko wojewody olsztyñskiego. Tu w dalszym ci±gu utrwala³ w³adzê ludow±.
W ten sposób splataj± siê ¿yciorysy by³ego akowca i szeregowego urzêdnika: Wac³awa Kapusto i potê¿nego genera³a Moczara. Jak pisze Marek Ksi±¿ek w swojej ksi±¿ce o Kapusto „W obiektywie ¿ycia” (wyd. Pojezierze 2018), mo¿liwe, ¿e dwaj panowie partyzanci polubili siê jako¶. Trzeba pamiêtaæ, ¿e przesz³o¶æ partyzancka nie by³a powszechna podczas wojny, a Moczar ceni³ partyzantów, tyle ¿e podczas wojny Kapusto by³ w Armii Krajowej a Moczar w Gwardii Ludowej.
W ka¿dym razie dla genera³a przesz³o¶æ Wac³awa Kapusto nie by³a przeszkod± w nominacji go na wicestarostê i³awskiego.
Znowu siêgamy do publikacji Marka Ksi±¿ka i czytamy, ¿e Kapusto zaj±³ miejsce po Stanis³awie Gintowcie, którego przesuniêto do Bartoszyc na starostê. Tamtejszy starosta Jan Zarêbski zosta³ bowiem aresztowany pod zarzutem wspó³pracy z Niemcami podczas wojny.
Dziêki tym okoliczno¶ciom i ¿yczliwo¶ci genera³a Moczara Kapusto urodzony w 1925 roku w wieku 23 lat obj±³ funkcjê wicestarosty powiatu i³awskiego. W Polsce rz±dzi³ Boles³aw Bierut, pod okiem którego szaleje wówczas Ministerstwo Bezpieczeñstwa Publicznego z Radkiewiczem, Ró¿añskim, Fejginem i Romkowskim.
Jak pisze Ksi±¿ek, Kapusto jako starosta zd±¿y³ przeci±æ jak±¶ wstêgê, ale podczas otwarcia inwestycji schowa³ no¿yczki do kieszeni, co zauwa¿ono i odnotowano.
Karierê m³odego starosty przerwa³ W³adys³aw Gomu³ka, który jako minister ziem odzyskanych odebra³ Kapusto stanowisko ze wzglêdu na wiek i brak do¶wiadczenia.
I tak oto Polska Rzeczpospolita Ludowa okaza³a siê pionierem w stawianiu na m³odych. Historia to najlepsza nauczycielka, o ile siê j± zna. Dzi¶ my¶limy, ¿e odkrywamy Amerykê, a okazuje siê, ¿e wszystko ju¿ by³o…
Lata pó¼niej Wac³aw Kapusto sta³ siê znanym i cenionym fotografikiem, obserwatorem PRL, który mia³ dostêp do najwa¿niejszych postaci socjalistycznej Polski wypoczywaj±cych w £añsku. Fotografowa³ Wies³awa Gomu³kê, Mieczys³awa Moczara, Cyrankiewicza, Wañkowicza i ca³y szereg polskich aktorów. Kapusto cieszy³ siê tak du¿ym zaufaniem, ¿e mia³ dostêp nawet do delegacji radzieckich i chiñskich, które polowa³y w okolicach £añska. Wszystko to mo¿na znale¼æ na jego wspania³ych zdjêciach, które wkrótce zobaczymy w I³awie. Wspólnie z Markiem Ksi±¿kiem podjêli¶my wysi³ek zorganizowania du¿ej wystawy fotograficznej w I³awie – mie¶cie, które Kapusto zna³ i w którym pracowa³.
Przy okazji warto wspomnieæ, ¿e to kolejny dowód, jak mocno jest zwi±zana I³awa z fotografi± czy szerzej ze sztukami wizualnymi. Kapusto jako starosta móg³ fotografowaæ, do tych zdjêæ dotrê, je¶li s±. Fotografowa³ Czes³aw Wasi³owski, m³odszy o niemal 30 lat. Fotografuje Krystyna Janusz, m³odsza od Wasi³owskiego o ponad 30 lat. Ró¿ne pokolenia po³±czone nici± kultury.
Rozmawia³em niedawno z kim¶ o m³odzie¿y i dotar³o do mnie, jak bardzo ma³o mnie ³±czy z dzisiejszymi dwudziestolatkami. Czujê siê czasami przedwojenny. Urodzeni w 1990 r. maj± dzi¶ ju¿ 28 lat! Dorastali w Polsce kolorowych telewizorów, kilku kana³ów w telewizji, w kraju tak innym od Polski przed 1989 rokiem.
Jeszcze pamiêtam program drugi telewizji, który by³ nadawany dopiero gdzie¶ od 16:00, jedynka zaczyna³a siê rano, ale koñczy³a oko³o 10:00. Potem od 14:00 lecia³o technikum telewizyjne. Prawdziwy program zaczyna³ siê du¿o pó¼niej. Straszne, ale pomiêdzy tymi urodzonymi przed i po 1989 roku nie ma nic wspólnego. Czy mo¿e jednak jest?
Wychowa³em siê na „Szpilkach”, „Karuzeli” i „Sztandarze M³odych”. Czasami w domu by³ „Przekrój” i „Express Wieczorny”. By³ zwyczaj czytania gazet! U babci na stole le¿a³a „Gazeta Olsztyñska” o rozmiarach obrusa i „Dziennik Pojezierza”.
A jakie gazety czytali rodzice dzisiejszych 20-latków? W epoce miliona kana³ów w telewizorze i internetu, gazeta w domu to coraz bardziej rzadko¶æ.
W PRL walczono o wolne media, dzi¶ na tej wolno¶ci nikomu nie zale¿y. Zalewa nas za to strumieñ pomyj w mediach spo³eczno¶ciowych. Biusty, usta, wymodelowane sylwetki, sukcesy, domy, samochody… Jeste¶my wirtualnie piêkni i wspaniali! Bo sami o sobie tak piszemy.
Wac³aw Kapusto pracowa³ w „Panoramie Pó³nocy”. Magazyn, który by³ wydawany w Olsztynie, przedstawia³ ¶wiat przefiltrowany przez obiektyw Kapusto i innych fotografików. ¦wiat opisany dobrymi piórami dziennikarskimi. Dzi¶ sami jeste¶my dziennikarzami. Jedziemy do Ameryki i zamieszczamy relacjê, która jest jedn± z miliona.
Nie jestem pewny, czy cz³owiek jest przystosowany do takiego zgie³ku, do zalewu tysi±cem zdjêæ dziennie. W takiej masie gin± rzeczy wa¿ne, znikaj± przygniecione banalnymi zdjêciami bombek na choince i kotkami. Facebook i Instagram to chaos, w którym wszyscy mówi± naraz.
Trudno to zmieniæ i chyba nie warto, ale wolê, jak mówi do mnie tylko jedna osoba w tym samym czasie zamiast stu.
Zorientowa³em siê te¿, ¿e dziesi±tki znajomych z Facebooka, których mijam na ulicy, nie mówi± mi cze¶æ, ba nawet mnie nie poznaj±. W sumie ja te¿ nic o nich nie wiem poza tym, co pokazuj± na zdjêciach.
Jednak nic nie zast±pi kontaktu z prawdziwym cz³owiekiem, nic nie zast±pi wyrazu twarzy, oczu, spojrzenia, które mówi wiêcej ni¿ s³owa.
Czy pokolenie internetu mo¿e siê porozumieæ z dinozaurami s³uchaj±cymi radia i czytaj±cymi gazety? Czy mo¿na znale¼æ co¶ wspólnego? Wrócê do tego, co niedawno napisa³em. Kultura ³±czy wszystkich i mam nadziejê, ¿e wystawa zdjêæ Wac³awa Kapusto i szereg innych dzia³añ kulturalnych pozwoli zbudowaæ miêdzypokoleniowy most w przysz³o¶æ. Konieczny jest jednak szacunek dla tego, co by³o i otwarto¶æ na to, co jest.
W filmie „Do widzenia, do jutra” jest piêkna scena, w której ch³opak i dziewczyna, trzymaj±c siê za rêce, napotykaj± na drodze s³up og³oszeniowy. S³up przecina siê na pó³ i podnosi tak, by m³odzi mogli przej¶æ dalej, ci±gle trzymaj±c siê za d³onie. Ta scena jest metafor± dla naszego spo³eczeñstwa. S± ró¿ne problemy, ale byæ mo¿e jedno¶æ wynikaj±ca z szeroko pojêtej kultury pozwoli je pokonaæ?
BARTOSZ GONZALEZ, SDP
Rok 1948.
Nominacja dla Wac³awa Kapusto na wicestarostê i³awskiego.
Ranga dokumentu jest bardzo wysoka, bo nominacjê
podpisa³ by³y szef ³ódzkiej bezpieki a ówczesny
wojewoda genera³ Mieczys³aw Moczar
(dokument dziêki uprzejmo¶ci Marka Ksi±¿ka).